...

أين الحقيقة.. سارة صبري تعلن سفرها إلى الفضاء ورواد السوشيال ميديا يكذبونها؟

خلال الأيام الماضية أثارت سارة صبري جدلا كبيرا على مواقع التواصل الاجتماعى والسوشيال ميديا بعد إعلانها أنها ستسافر كأول رائدة فضاء مصرية إلى الفضاء برفقة 5 أشخاص من الولايات المتحدة الأمريكية والبرتغال والمملكة المتحدة الا انه فى الساعات الأخيرة تداول رواد السوشيال ميديا أنها ليس رائدة فضاء وأن ما يتم تداوله عن سفرها عبر رحلة ناسا ليس صحيحا.

حيث قال احد المتابعين  “أستاذة سارة مكتوب إنها درست هندسة الطيران في معهد ماساشوستس للتكنولوجيا.. الحقيقة هو كورس بيخلص في شهر ممكن أي حد ياخد من على موقع EDX مجانا ولو حابب ياخد الشهادة المعتمدة بتاعته بيدفع ٥٠ دولار..الكورس مبسط للغاية لا يحتاج لأي خلفية علمية سابقة لدراسته وممكن الناس تخلصه بالثانوية العامة عادي “.

وتابع “وخدت تدريبات إنها تبقى “رائد فضاء”، وده اللي خلى عنوان الموضوع إنها أول رائدة فضاء مصرية.. والحقيقة هو دورة رياضية مدتها أسبوعين، وبتديه شركة قطاع خاص وبيقوم أكتر على الرياضة وقوة التحمل، ومحاكاة ظروف العزلة لرواد الفضاء، بس هو مش إنجاز علمي في حد ذاته “.

وأكد أن  التدريب بالتأكيد مش معترف بيه من ناسا مثلا، اللي التدريب التأهيلي المعتمد بتاعها لرواد الفضاء بيمتد سنتين وشوية.

وقال “مكتوب إنها بتساعد وكالة الفضاء المصرية لإعداد مشروع هو الأول من نوعه في أفريقيا، بس يعني جود لاك لو لاقيت أي حاجة عن المشروع أو عن أنشطة وكالة الفضاء المصرية نفسها”.

 

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى